Private training

"More focus, more results"

Spelers hebben allemaal hun eigen krachten en eigen verbeterpunten, Vaak zie je dat spelers hun hele opleiding lang aan dezelfde krachten en verbeterpunten verbonden blijven, voornamelijk omdat dit een onderdeel is van hun identiteit. Maar ook omdat er ontzettend veel focus en aandacht nodig is om hier de nodige stappen in te maken die het verschil maken bij spelers. Trainers kunnen hier vaak te weinig aandacht aan schenken omdat ze hun aandacht moeten verdelen over 10-20 spelers.

Met Private Training willen wij spelers intensief, individueel en persoonlijk begeleiden door een op maat gemaakt traject aan te bieden. We kunnen hierbij door de vele herhalingen, hoge intensiteit en hoge mate van aandacht ontzettend veel resultaat boeken op alle vlakken binnen het voetballen. Hierbij houden we rekening met de identiteit van de speler, om hem niet te veranderen, maar vooral te verbeteren in zijn kwaliteit.

Kosten:

  • 1 op 1:            €75,- p.p.
  • 1 op 2:            €40,- p.p.
  • 1 op 3:            €30,- p.p.
  • vanaf 1 op 4:  €25,- p.p.

Hieronder zijn een aantal facetten waarin wij spelers naar een hoger niveau kunnen tillen:

 

Wil jij ook 1 op 1 bij Born to Play?

Plan dan nu je sessies!
 
Ottar Karlsson
Ottar Karlsson
Jonathan Mulder
Jonathan Mulder
Amine Enali
Amine Enali
Xavi Woudstra
Xavi Woudstra
Bas Kuipers
Bas Kuipers
Gabriel Reiziger
Gabriel Reiziger
Arnoud de Moor
Arnoud de Moor
Mitchell Bakker
Mitchell Bakker
Che Nunnely
Che Nunnely
Paris Elmensdorp
Paris Elmensdorp
Floris Quaedvlieg
Floris Quaedvlieg
Gerald Alders
Gerald Alders
Bram van de Wiel
Bram van de Wiel
Roy Steur
Roy Steur
kees de Boer
kees de Boer
Jeredy Hilterman
Jeredy Hilterman
Semir Djovskar
Semir Djovskar
Miguel Ramdas
Miguel Ramdas
Jurich Carolina
Jurich Carolina
Andrei Vossen
Andrei Vossen
Shayne Pattynama
Shayne Pattynama
Jetro Willems
Jetro Willems
Jordy Wehrman
Jordy Wehrman
 

Fysiek

Coördinatie:

Samenwerking tussen het centraal zenuwstelsel en de spieren heet coördinatie. Hoe sneller de actie verloopt, hoe meer coördinatie nodig is. Probeer nieuwe oefeningen dus langzaam aan te leren en ga pas later, als je de techniek goed onder de knie hebt, het tempo verhogen.

 

Kracht

Spierkracht is de kracht van een spier(groep) tijdens één samentrekking. Een spier bestaat uit motorunits. Deze hebben een aantal eigenschappen: ze kunnen samentrekken of ontspannen, of ze kunnen met meerdere motorunits samenwerken

Het vaak aan en uit gaan van een motorunit of het samenwerken van verschillende motorunits levert spierkracht op. Door regelmatige herhaling zal een spier of spiergroep zich aanpassen aan deze belasting en daardoor sterker en dikker worden. De dwarsdoorsnede wordt groter.

Snelheid

Snelheid is het vermogen van het lichaam om bewegingen in zo snel mogelijk uit te kunnen voeren. Je kan ook zeggen: het is het vermogen om met een zo hoog mogelijke snelheid het lichaam, of delen daarvan, voort te bewegen.

 

Wendbaarheid/Agility

In tegenstelling tot vele andere sporten zijn de bewegingen in het voetbal complexer. Regelmatig veranderen spelers van looprichting en dit gaat vaak ook nog gepaard met een versnelling of een sprint. Gelijktijdig dien je als voetballer ook nog oog te hebben voor zowel de tegenstander als de bal. Een wendbare voetballer anticipeert snel op een veranderde situatie en weet zich daarbij in balans te houden. 

 

Flexibiliteit/Mobiliteit

Flexibiliteit is de bewegingsmogelijkheid van een gewricht waarover een spier of spiergroep loopt. Met het ouder worden en door inactiviteit worden de spieren korter, waardoor de bewegingsmogelijkheid belemmerd wordt.

Dit kan leiden tot snellere blessures omdat je minder flexibel kan reageren op de omgeving. Door regelmatig stretchoefeningen te doen, blijf je flexibeler en krijgt de spier een grotere bewegingsmogelijkheid.

Wil jij fysiek sterker worden?

Contact now!

Techniek

Voetenwerk

Tijdens het voetballen moeten spelers continue veranderen van ritme, tempo en richting. Om dit zo snel en efficiënt mogelijk te doen is het belangrijk dat spelers in staat zijn om bewegingen met verschillende onderdelen van hun voet/lichaam te kunnen combineren en uitvoeren.

Hoe meer variatie een speler neuro-motorisch kan uitvoeren, hoe onvoorspelbaarder hij zal worden in de uitvoering van zijn dribbels, acties en passing. De houding en afstand van de speler ten opzichte van de bal is hierbij erg van belang. 

 

Passeren

Het voorbij spelen van een tegenstander door het inzetten van een dribbel, een schijnactie of een snelle voetbeweging. Spelers die in staat zijn om hun directe tegenstander uit te kunnen spelen zijn helaas zeldzaam. Veel spelers zijn hiervoor te beperkt in de uitvoering, creativiteit en timing van hun passeerbewegingen.

Het passeren van de tegenstander is een groot wapen voor de spelers die dit goed beheersen, er wordt veelvoudig een man-meer-situatie gecreëerd waardoor meer ruimte ontstaat voor de passant of voor een andere speler. Daarnaast zijn spelers die hun tegenstander kunnen passeren ook goed voor de amusementswaarde van het spel. Iedereen houdt van een “goede” dribbelaar.

Richtingsveranderingen

Spelers kunnen tijdens wedstrijden in situaties terechtkomen waarin de ruimte dusdanig beperkt is, dat de kans op een goede oplossing zeer klein is. Het is daarom belangrijk dat spelers in staat zijn om zichzelf uit deze situatie te verplaatsen en de bal naar een plaats op het veld te brengen waar wel mogelijkheden liggen om een goede actie in te zetten.

De bal kan hierbij op verschillende manieren behandeld worden om verplaatst te worden. Er zijn situaties waarin er totaal geen ruimte meer is in de richting waarin de speler zich bevind, vaak wordt er dan gekozen voor een kapbeweging om de andere ruimte aan te vallen. Soms is er toch een mogelijkheid in de breedte van het veld, waardoor de speler niet helemaal terug hoeft, dan kiezen spelers vaak voor een spelverplaatsing met binnenkant, buitenkant of onderkant van de schoen. Wanneer spelers terechtkomen in situaties waarin de ruimte helemaal wordt opgesloten is vaak de enige mogelijkheid (naast de bal wegschieten natuurlijk) om de bal uit de situatie te halen door een terugtrek-actie. Tot slot zijn er situaties waarin spelers hun lichaam tussen bal en tegenstander draaien om weg te draaien bij hun tegenstander, op die manier kunnen ze vaak toch een voorwaartse actie inzetten.

Passing

De snelste manier om de bal over het veld te verplaatsen is door de bal over te spelen naar een medespeler. Afhankelijk van de situatie waarin de speler zich bevind kan de speler verschillende technieken en wijze van passing kiezen om de bal op de beste manier bij een medespeler te krijgen.

Dat betekend dat spelers de bal met alle onderdelen van het lichaam moet kunnen verwerken en verplaatsen naar de juiste ruimte. De bal kan hierbij door de lucht of over de grond verplaatst worden. Het inschatten van de ruimte/snelheid, de timing en balans is hierbij de cruciale factor die bepaald of de bal op de juiste wijze in de gewenste ruimte terecht zal komen.

Afwerken

In de laatste fase van het voetballen is het van belang dat spelers in staat zijn om op verschillende manieren, in wisselende situaties de bal in het doel te kunnen krijgen. Er zijn ontzettend veel situaties waaruit gescoord kan worden als spelers beschikken over de vaardigheden om de bal in de goal te krijgen.

Het afwerken is een breed onderdeel en moet gebeuren in veel verschillende situaties. Er zijn momenten waarin wordt geschoten van afstand, ballen vanaf de zijkant, voorkant of achterkant worden ingespeeld in schietpositie. Het is belangrijk dat spelers op alle situaties zijn voorbereid en in staat zijn om vanuit al deze situaties tot scoren te kunnen komen.

Koppen

Wanneer een bal in de lucht is en een speler als eerste bij de bal wilt komen, kan hij dat vaak het beste doen met zijn hoofd (hoogste lichaamsdeel). Door goed te kunnen koppen zijn spelers in staat om in een vroeg stadium bij een hoge bal te kunnen komen en deze dan te verwerken naar de ruimte waar ze de bal graag willen hebben.

Het timen van deze kopballen is van cruciaal belang. Spelers die deze vaardigheid goed beheersen zijn vaak in staat om zowel verdedigend als aanvallend van grote waarde te kunnen zijn voor zijn team. Bij situaties als uittrappen, corners, vrije trappen of voorzetten kan het koppen van grote waarde zijn, hier kunnen wedstrijden door gewonnen of verloren worden. Zeker omdat deze handeling vaak voorkomt in de laatste of voorste linie van het veld en voornamelijk in de buurt van de goal.

Wil jij technisch beter worden?

Contact now!

Tactiek

Opbouwen

Het maken van keuzes vanaf de keeper en/of laatste linie met als doel om een kansrijke situatie te creëren op de helft van de tegenstander. Het maken van beslissingen waardoor spelers verder in het veld in positie worden gebracht om tot aanvallen te komen.

Het opbouwen wordt verdeeld in fases. Bij de eerste fase is het de bedoeling dat de keeper de tweede man in balbezit in een situatie brengt waardoor diegene een goed vervolg kan geven. In de tweede fase is het de bedoeling dat er door middel van balbezit een overtal-situatie wordt gecreëerd op eigen helft, of de voorwaarde wordt gecreëerd om een gevaarlijke diepte pass te geven. De derde fase is het in stelling brengen van spelers om uiteindelijk in kansrijke positie te komen (de voorwaarde om kansen te creëren).

Aanvallen

Het dusdanig positioneren en vrijspelen van spelers om deze in stelling te brengen om doelpunten te maken. Het creëren van ruimte op de helft van de tegenstander om de tegenstander te dwingen om fouten te maken en ruimte weg te geven die ingevuld kan worden door spelers om op die manier in scoringspositie terecht te komen.

Het aanvallen volgt ook in fases: In de eerste fase van het aanvallen wordt de veldbezetting dusdanig ingezet om voldoende ruimte te creëren op de helft van de tegenpartij om de bal te kunnen verplaatsen en de tegenstander uit elkaar te kunnen spelen. Wanneer de veldbezetting in orde is gaat het om het inzetten van welgetimede  loopacties en passes waardoor de tegenstanders uit positie gespeeld worden om kansen te creëren. De laatste fase is het scoren van doelpunten, het lezen van de situatie, het contact met medespelers, tegenstanders, de keeper en de goal.

Storen

Het sturen en dwingen van de tegenstander naar een bepaalde ruimte om de kans zo klein mogelijk te maken voor de tegenstander om een goede beslissing te kunnen nemen. De tegenstander dient in een situatie gebracht te worden waar de kans zo groot mogelijk is dat ze de bal verliezen, naar aanleiding van de speelwijze van de tegenstander en de individuele kwaliteiten van deze spelers.

Het storen wordt ook verdeeld in verschillende fases: Fase 1 is het weggeven van bepaalde ruimtes om gewenst gedrag te creëren. In de tweede fase wordt de ruimte wordt de tegenstander opgesloten naar de ruimte waarin de bal moet gaan komen. Fase 3 is het verkleinen van de ruimte in de zone waar de bal gaat komen. De laatste fase is het aangaan van duels in de “danger zone”.

Verdedigen

Het dusdanig bespelen en manipuleren van de tegenstander om te voorkomen dat hij in staat is doelpunten te maken. Het verkleinen van kwetsbare ruimtes en het dwingen van spelers in situaties waarin ze geen goede keuzes kunnen maken.

Het verdedigen begint bij het versperren van de weg naar de goal (het dicht houden van de as), het compact maken van het veld en het organiseren van het team. Daarna is het belangrijk om de tegenstander te dwingen naar de ruimtes waarin ze het minst in staat zullen zijn om kansen te creëren. als spelers in deze situatie geplaatst worden kunnen zij zich volledig focussen op het afpakken van de bal.

Overzicht

Het zien en lezen van keuzes, ruimtes en mogelijkheden voor en tijdens het hebben van balbezit om zodoende de beste mogelijke beslissing te kunnen maken voor en tijdens balbezit.

Het begint bij het positioneren op het veld ten opzichte van de bal, de tegenstanders en de medespelers, daarna het oriënteren/kijken om oplossingen af te leggen en het eindigt met het maken van keuzes aan de bal en zonder bal. Dit is een continu proces waar spelers mee bezig zijn om zichzelf in de best mogelijke positie te brengen.

Creativiteit

Het verzinnen van verschillende manieren om kansen te creëren voor jezelf en medespelers. Het waarnemen, verzinnen en uitvoeren van handelingen op manieren waar een ander niet meteen aan gedacht zou hebben. Het combineren van orgianaliteit, inventief zijn en daadkracht.

Creatieve spelers zien mogelijkheden die anderen niet zien, vinden oplossingen die anderen niet kunnen bedenken en hebben uiteindelijk ook nog het lef om dit uit te voeren, ongeacht de wens van anderen om het op de “normale” manier te doen.

Wil jij tactisch beter worden?

Contact now!

Mentaal

Winnaarsmentaliteit

Voetbal heeft uiteindelijk maar 1 doel, meer doelpunten maken dan de tegenstander en daardoor WINNEN. Het winnen van wedstrijden levert punten op in de competitie, het maken van mooie doelpunten, mooie acties of mooi voetbal niet. De enige manier om wereldkampioen te worden is door genoeg wedstrijden te winnen, hard werk wordt beloond met punten als het werkt, maar is geen garantie.

Winnaarsmentaliteit is het in staat stellen van alle mogelijkheden om de kans op winnen zo groot mogelijk te maken. Dat betekend soms dat de grenzen van de regels opgezocht moeten worden. Het winnen van tijd door het spel te vertragen, of tijd te rekken. Het ingaan van duels om de bal afhandig te maken of om juist de tegenstander te imponeren. Alles in staat stellen om met de vaardigheden waar we over beschikken, te winnen van de tegenstander.

Discipline

Als je de top wilt bereiken zal je daar ontzettend voor moeten doen en laten. Het continu opbrengen van de kleine dingetjes die zich uiteindelijk opstapelen tot succes vereist ontzettend veel opoffering, zweet en doorzettingsvermogen. Om dit te kunnen doen en volhouden is discipline vereist, wat staat voor het doen van alles wat nodig is om je ultieme droom te bereiken.

Al worden er nog zulke onhaalbare eisen gesteld aan de handelingen, uitvoering of frequentie van training, alles wat gedaan moet worden zal op de toppen van kunnen worden uitgevoerd, zonder excuses, klagen of verwijten.

Zelfbeheersing

Voetbal is emotie. Voetbal is strijd, lichamelijk contact, winnen/verliezen, je hebt te maken met publiek, scheidsrechters, tegenstanders en medespelers. Tijdens de wedstrijden kunnen de emoties vaak hoog oplopen en is het soms moeilijk om in deze geëmotioneerde setting de juiste beslissingen te blijven nemen.

Wanneer spelers in staat zijn om in deze geëmotioneerde setting nog steeds controle over hun gedrag uit te oefenen, spreekt dat van een goede zelfbeheersing. Het verliezen van zelfbeheersing kan vaak leiden tot ongecontroleerd gedrag, want zorgt voor overbodig balverlies, domme overtredingen of beslissingen die uiteindelijk de wedstrijd zeer negatief kunnen beïnvloeden. Het is dus erg belangrijk dat spelers dit kunnen, om op die manier altijd naar hun volle vermogen hun wedstrijden te kunnen spelen.

Motivatie

Datgene wat een individu tot een bepaald gedrag drijft. De motivatie ontstaat afhankelijk van de genetische, de culturele en de omgevingsfactoren van een individu. Wanneer deze dusdanig geprikkeld wordt dat er prestatiebevorderend gedrag ontstaat, is iemand “gemotiveerd”. Wanneer de omstandigheden zich zo presenteren dat iemand prestatieverminderd gedrag vertoont, is er vaak sprake van “ongemotiveerd”.

Bij verschillende mensen zijn er verschillende factoren waardoor de motivatie positief of negatief geprikkeld wordt. zo heeft de een behoefte aan een directe, harde aanpak en excelleert de andere juist bij een ondersteunende benadering. Het is de kunst om bij een individu de juiste prikkels toe te dienen om het maximale uit zijn motivatie te houden. Iemand die sterk gemotiveerd is zal meer kans maken om goed te presteren tijdens wedstrijden en trainingen dan iemand die gedemotiveerd is.

Zelfvertrouwen

Het geloof in jezelf om welke taak dan ook succesvol uit te voeren. De voorwaarden of omstandigheden bepalen niet hoe jij jezelf zou moeten voelen of hoe jij over jezelf moet denken. Jij bepaald hoe je over jezelf denkt en jij moet geloven dat je alle taken die je wordt opgelegd kan uitvoeren, hoe de verhoudingen ook liggen, hoe mensen ook over je zullen denken. Jij bent de kapitein op het schip, je bepaald je eigen lot.

Zelfvertrouwen is vaak een fenomeen wat wordt toegespeeld door het geven van vertrouwen aan mensen. Spelers geven vaak aan dat ze “vertrouwen” missen. Uiteindelijk zou iedere speler op zoek moeten gaan naar “zelf”vertrouwen, wat dus niet afhankelijk is van zijn omgeving. Op die manier ben je altijd in staat om het maximale uit je eigen kwaliteiten te halen. Het opgedane vertrouwen leidt vaak door overtuiging in acties en een hoofd zonder twijfels, onder die voorwaarde zullen spelers optimaal kunnen presteren.

Energie Management

Binnen en buiten de lijnen gebeurd er tijdens een seizoen ontzettend veel, daarnaast heeft iedereen een eigen karakter waarin iedereen op zoek is naar zijn eigen “zone”, ook wel “flow”, genoemd. Deze zone wordt vaak bereikt wanneer er een goede balans is tussen niveau en uitdaging. Wanneer de uitdaging te laag is en het niveau te hoog, zie je vaak dat spelers verveeld raken. Is de uitdaging erg hoog en het niveau erg laag, dan zie je vaak dat er stress ontstaat. Wanneer zowel de uitdaging als het niveau laag zijn, zie je dat het vaak wat apathisch wordt. “Flow” onstaat voornamelijk wanneer zowel het niveau als de uitdaging met op hoog niveau met elkaar in balans zijn.

Voor de een kan het soms betekenen dat hij veel meer geprikkeld (uitgedaagd) moet worden dan de ander, terwijl een ander bij dezelfde dosis uitdaging volledig dichtslaat en overspannen raakt. Het is dus belangrijk om bij ieder individu precies de balans op te zoeken van optimale uitdaging en niveau. Het is ook belangrijk dat individuen zelf herkennen wanneer de spanning toeneemt, zodat ze deze zelf kunnen leren verhogen of verlagen.

Wil jij mentaal sterker worden?

Contact now!

Mentaal

Voeding

Het eten en drinken van de juiste voedingsstoffen kan van onschatbare waarde zijn voor sporters om het maximale uit hun ontwikkeling te houden. Omdat dit vaak niet tastbaar genoeg is en de resultaten niet direct te koppelen zijn aan het eetgedrag wordt voeding niet altijd even serieus genomen. Wat ongelofelijk sonde is, want voeding kan de wereld betekenen voor een sporter.

Het verlagen of verlagen van bepaalde voedingsstoffen kan een gigantische invloed hebben op zuurstofopname, spieropbouw, herstel, bloedtransport, werking van darmen en lever en nog velen andere facetten van het menselijk lichaam.

Herstel

Na  een inspanning is het van belang dat voetballers zo snel en goed mogelijk herstellen. dit herstel brengt het zogenaamde supercompensatie principe aan het werk. Dat wil zeggen dat het lichaam zichzelf altijd sterker hersteld dan het beginpunt voor de belasting, zodat het lichaam een volgende keer gemakkelijker met diezelfde belasting om kan gaan.

Tijdens het herstel is het belangrijk dat sporters voldoende (nacht)rust hebben om zodoende opnieuw insuline aan te maken in het bloed. Daarnaast is het belangrijk dat spelers voldoende vocht, gezonde voeding en ontspanning hebben om de supercompensatie volledig zijn werk te laten doen.

 

Zelfregulatie

Sporters zijn zelf hoofdverantwoordelijke voor hun ontwikkeling. Uit onderzoek is gebleken dat intrinsieke motivatie de beste weg is naar succes. Wanneer sporters zelf in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor alle taken en activiteiten die zij moeten doen om het maximale uit zichzelf te halen, zullen zij het best instaat zijn om dat ook te doen.

Om zelfregulatie te stimuleren en in gang te brengen is het belangrijk dat sporters beseffen waarom ze dingen doen, hoe ze dit zelfstandig kunnen inplannen zodat ze ook afwegingen en aanpassingen kunnen doen als zaken niet helemaal gaan als gepland. Hoe meer initiatief ze hierin zelf gaan nemen, hoe meer de trainer aan de kant kan stappen en kan beginnen met begeleiden en coachen.

Filosofie

De filosofie is een vorm van levensbeschouwing en tracht antwoord te geven op (levens)vragen als: “Wat is de zin van het leven?” Iemand die de filosofie beoefent is een filosoof of wijsgeer. Filosofie heeft niet alleen een wetenschappelijke betekenis, het kan ook gaan over iemands opvattingen.

Het ontwikkelen van een filosofie is belangrijk voor het opbouwen van karakter. Soms breken spelers al op 16 tot 18 jarige leeftijd door, waar ze geconfronteerd worden met heel veel geld, aandacht en kritiek. Je moet sterk in je schoenen staan om daar op een goede manier mee om te gaan. Het bijbrengen van filosofisch inzicht kan spelers helpen om betere keuzes te maken op die momenten en om het karakter klaar te maken voor een eventuele grote stap.

Facebook
YouTube
Instagram